„Oriunde există o societate omenească, se manifestă şi Spiritul de nestăpânit al Spectacolului.
Sub copaci din mici sate şi pe scene dotate cu tehnologie de vârf din marile oraşe globalizate; în săli festive din şcoli, pe câmpuri şi în temple; în mahalale, în pieţe urbane, centre comunitare şi subsoluri amenajate, oamenii sunt atraşi laolaltă să trăiască un sentiment de comuniune în lumile teatrale efemere pe care le creăm pentru a exprima complexitatea noastră umană, diversitatea noastră, vulnerabilitatea noastră, în carne şi oase, în respiraţie şi voce.
Ne adunăm ca să plângem şi să ne amintim, ca să râdem şi să contemplăm, ca să învăţăm şi să afirmăm şi ca să imaginăm. Ca să ne minunăm de dexteritatea tehnologică şi ca să încarnăm divinităţi. Ca să ne ţinem respiraţia colectivă în faţa capacităţii noastre de a cuprinde frumosul, compasiunea şi monstruozitatea. Venim ca să primim energie şi putere. Ca să celebrăm bogăţia diverselor noastre culturi şi ca să anulăm graniţele care ne separă.
Oriunde există o societate omenească, se manifestă şi Spiritul de nestăpânit al Spectacolului. Născut din comunitate, el poartă măştile şi costumele variatelor noastre tradiţii. El stăpâneşte limbile, ritmurile şi gesturile noastre şi deschide un spaţiu liber în mijlocul nostru.
Iar noi, artiştii care lucrăm cu acest spirit străvechi, ne simţim datori să îl canalizăm prin inimile noastre, ideile noastre şi corpurile noastre pentru a dezvălui propriile noastre realităţi, în toată mundanitatea şi misterul lor strălucitor.
Dar, în această epocă în care atâtea milioane de oameni se zbat pentru a supravieţui, suferă sub regimuri opresive şi capitalismul rapace, fug de conflicte şi de greutăţi, în această epocă în care viaţa noastră privată este invadată de servicii secrete iar cuvintele noastre sunt cenzurate de guverne intruzive, în această epocă în care pădurile sunt anihilate, speciile exterminate şi oceanele otrăvite: ce suntem datori să dezvăluim?
În această lume a puterii împărţite inegal, în care diferite ordini hegemonice încearcă să ne convingă de faptul că o naţiune, o rasă, un sex, o orientare sexuală, o religie, o ideologie, un model cultural este superior tuturor celorlalte, mai este oare scuzabil să aperi ideea insistentă cum că artele ar trebui să fie detaşate de agenda socială?
Să ne conformăm noi, artiştii din arene şi de pe scene, cerinţelor aseptice ale pieţei, sau să ne folosim de puterea pe care o avem: de a deschide un spaţiu liber în inimile şi minţile societăţii, de a aduna oameni în jurul nostru, de a inspira, vrăji şi informa, şi de a crea o lume a speranţei şi a colaborării cu inima deschisă?”
(Brett Bailey, traducere în limba română: Adrian Solomon)
Biografie: Brett Bailey este dramaturg, scenograf, regizor şi autor de instalaţii sud-african, şi directorul artistic al proiectului THIRD WORLD BUNFIGHT. A lucrat în Africa de Sud, Zimbabwe, Uganda, Haiti, Republica Democratică Congo, Regatul Unit şi Europa. Printre piesele sale iconoclaste de mare succes care pun la îndoială dinamicile lumii post-coloniale se numără BIG DADA, IPI ZOMBI?, iMUMBO JUMBO, medEia şi ORFEUS. Lucrările sale au fost prezentate în Europa, Australia şi Africa, obţinând câteva premii, între care o medalie de aur pentru scenografie la Cvadrienala de la Praga (2007). A fost directorul juriului Cvadrienalei de la Praga în 2011 şi membru în juriul concursului Music Theatre Now (Muzica de Teatru Acum) organizat de Institutul Internaţional al Teatrului în martie 2013. A regizat ceremonia de deschidere a Summitului Mondial al Artei şi Culturii care a avut loc la Johannesburg în 2009, iar între 2006-2009 spectacolele de deschidere ale Festivalului Internaţional al Artelor de la Harare. Între 2008-2011 a fost directorul singurului festival public de arte din Africa de Sud, Infecting the City (Infectînd Oraşul), care a avut loc la Capetown. În 2014 el transmite mesajul de Ziua Teatrului al Institutului Internaţional al Teatrului către UNESCO.

România este pe pe locul 1 în Uniunea Europeană la consumul de alcool. Câți litri bea un român anual
Un studiu realizat de către SNSPA arată că țara noastră este pe primul loc în