post-title Începe Festivalul Naţional de Comedie – Galaţi 2015

Începe Festivalul Naţional de Comedie – Galaţi 2015

Începe Festivalul Naţional de Comedie – Galaţi 2015

Timp de 12 zile, un număr de 15 trupe de teatru din ţară dar şi din străinătate, vor susţine începând de luni, 5 octombrie, nu mai puţin de 15 spectacole în cadrul Festivalul Naţional de Comedie, ajuns în acest an la cea de-a 27-a ediţie.

festival

Deschiderea oficială a Festivalului va avea loc luni, 5 octombrie, la ora 19.00, în Sala Mare a Teatrului Dramatic „Fani Tardini”, dupa care este programat primul spectacol intitulat „Trei Gemeni Veneţieni”, de Antonio Mattiuzzi Collalto, regizat de Nona Ciobanu. Spectacolul „Trei Gemeni Veneţieni”, susţinut de Teatrul Mic Bucureşti, spune povestea a trei gemeni, aflaţi în căutarea iubirii, pe care destinul îi aduce la Paris, în acelaşi han. se regăsescaflaţi în căutarea iubirii. Într-o sarabandă a încurcăturilor, fiecare dintre fraţi este luat drept un altul. Zanetto pare că şi-a ieşit din minţi, se comportă ciudat şi vrea să ia de soţie trei femei deodată. Ceea ce nu ştie nimeni este că Zanetto e mereu un alt frate. Comicul acestei situaţii inedite creşte într-un ritm alert, până la final când confuziile sunt clarificate şi toate cuplurile îşi regăsesc fericirea.
Marţi, 6 octombrie, de la ora 17.00, în Sala Studio a Teatrului Dramatic, spectatorii vor putea urmări un spectacol de teatru şi dans denumit „Zic Zac”, producţie a Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” din Bucureşti. Spectacolul „Zic Zac”, un performance aparte în peisajul teatral românesc, propune o incursiune într-o lume psihedelică plină de umor, muzică, momente dramatice şi dans. El şi Ea se găsesc într-un club în care se supun, fără să vrea, DJ-ului. Controlată de acest maestru de ceremonii, muzica îi transformă în marionete ce nu-şi mai pot controla pornirile. Se opreşte muzica? Se simt descoperiţi fără ea… Această serată le va scoate la iveală, rând pe rând, toate măştile afişate în societate, plăcerile vinovate, prejudecăţile şi fricile. „Zic Zac” vorbeşte despre etapele unei relaţii: simpatie şi antipatie, porniri animalice şi dezbateri filosofice, sensibilitate şi cruzime, frici personale şi nevoia de a ne găsi jumătatea. Toate acestea sunt înglobate într-o călătorie psihedelică plină de umor şi, mai ales, muzică.
Tot marţi, însă de la ora 19.00, în Sala Mare a Teatrului Dramatic, Teatrul Odeon Bucureşti aduce publicului un spectacol de comedie, „Titanic Vals”, de Tudor Muşătescu, în regia lui Alexandru Dabija.
Comedia Titanic Vals nu şi-a pierdut cu nimic prospeţimea chiar dacă a văzut lumina rampei acum 81 de ani. Acţiunea se petrece în zilele noastre, în orice oraş unde există soacre, neveste şi prefecturi. Un naufragiu, o moştenire neaşteptată, un candidat surpriză pentru un loc în parlament, un testament misterios, discursuri politice „piramidale” şi buclucuri sentimentale, lovituri de teatru şi răsturnări de situaţie, într-un spectacol-satiră care va dezvălui noi perspective asupra umorului lui Muşatescu.
Miercuri, 7 octombrie, începând cu ora 19.00, în Sala Mare a Teatrului Dramatic, Teatrul „George Bacovia” din Bacău va încânta publicul cu piesa
„Îmblânzirea scorpiei”, de W. Shakespeare, în regia Ancăi Sigartău. Comedia lui William Shakespeare are o tentă moralizatoare asupra relaţiilor dintre bărbaţi şi femei în timpul căsătoriei. Baptista, un bogat negustor din Padova, a hotărât ca frumoasa Bianca, fiica sa cea mică, să nu se căsătorească decât dupp nunta surorii ei mai mari, Katharina, “scorpia”, o femeie dominatoare, cu limba ascuţită şi fără nicio intenţie de a se marita. În încercarea de a rezolva problema, pretendenţii Biancăi îl abordează pe Petruchio, un tânăr sărac venit la Padova pentru a se căsători cu o femeie bogată. Acesta acceptă să se căsătorească cu Katharina înca dinainte de a o vedea. Urmează procesul de îmblânzire a scorpiei, iar la final toţi o privesc cu uimire pe Katharina transformată într-o soţie model.
Joi, 8 octombrie, tot de la ora 19.00, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara vin pe scena Dramaticului cu producţia „Proştii sub clar de lună”, de Teodor Mazilu, în regia lui Ion-Ardeal Ieremia.
La prima vedere, este o poveste simplă, o comedie, o parodie, o melodramă: escrocul Gogu o părăseşte pe Clementina pentru aparentele repere morale pe care i le depistează, iar femeia fatală Ortansa îl părăseşte pe incoruptibilul Emilian tocmai pentru că este incoruptibil. Dar când un cutremur ameninţă să se declanşeze, unul cu un nume foarte cunoscut – controlul financiar, tencuiala crapă şi ies la iveală adevăraţii Gogu, Clementina, Ortansa şi Emilian, amorali din lipsă de sentimente, complet sinceri în mijlocul deşertului lor lingvistic şi emoţional. Proştii sub clar de lună este o poveste despre dragoste. Paradoxal, controlul financiar, în toate implicaţiile sale, este imboldul care-i convinge pe toţi că singura lor şansă este să înveţe să iubească, să înveţe să simtă, să înveţe să aibă suflet. Spectatorii vor avea ocazia să vadă cum se regăsesc pe scenă unele dintre personajele care fac maxima audienţă în zilele noastre. Corupţi capabili să fure milioane de euro fără niciun sentiment dejenă, încercând apoi să înveţe să mimeze ruşinea, iubirea, emoţiile, empatia.
Vineri, 9 octombrie, începând cu ora 19.00, Teatrul „Regina Maria” din Oradea va prezenta un spectacol muzical cu melodii interpretate live de către o mini-orchestră şi anume „Leonce şi Lena”, de Georg Büchner, în regia lui Mihai Măniuţiu. Textul lui Georg Büchner, „Leonce şi Lena”, spune povestea a doi prinţi, prinţul Leonce din Regatul Popo şi prinţesa Lena din Regatul Pipi. Căsătoria aranjată dintre cei doi urmează să aibă loc iar ambii decid în mod separat să scape de acest aranjament. Totuşi, nu reuşesc să fugă unul de celălalt, întâlnindu-se întâmplător fără să se recunoască şi îndrăgostindu-se. Cei doi decid să le joace o farsă părinţilor şi se întorc în Regatul Popo pentru a se căsători. Costumaţi în ei înşişi, realizează că, de fapt, soarta le-a luat-o înainte şi că au îndeplinit chiar dorinţa părinţilor lor.
Sâmbătă, 10 octombrie, de la ora 19.00, Teatrul de Stat din Constanţa va prezenta tragicomedia „Gaiţele”, de Alexandru Kiritescu, în regia lui Lucian Iancu.Spectacolul pune in scena povestea vietilor a trei gaiţe, surori: Aneta Duduleanu, Zoia şi Lena. Statul de vorba, statul degeaba, statut la geam pentru a se minuna de cortegiile funerare, jocul de cărţi pe bani şi colivele sunt primordiale în vieţile celor trei. Trei bătrâne, bogate prin căsătorie, cu un caracter simplu care le trădeaza originile, vor să controleze tot ce se întamplă în viaţa celor dragi. Victima lor este Margareta, fiica Anetei Duduleanu. Amorul dintre Mircea, ginerele Anetei Duduleanu şi Wanda Serafim – o tânără proaspăt întoarsă de la Paris, provoacă sinuciderea fragilei sale soţii. Povestea are suişuri şi coborâşuri comice, personaje ale căror caractere le întâlnim şi astazi.
Duminică, 11 octombrie, începând cu ora 17.00, în Sala Studio a Teatrului Dramatic, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova va pune în scenă piesa „Profu’ de religie”, de Mihaela Michailov, regizată de Bobi Pricop. „Profu’ de religie” abordează modul în care adevărul poate fi interpretat şi manipulat în diverse feluri astfel încât sensul său devine relativ. La ora de religie, profesorul le cere elevilor să spună care este definiţia adevărului; de aici porneşte o adevărată dispută şi controversă: una dintre eleve, Mara, cu o imaginaţie peste media clasei, susţine că adevărul este relativ şi că fiecare om îşi are adevărul său. După ora de religie, când Mara nu a putut să-şi impună punctul de vedere, o convinge pe una dintre colegele sale, Anca, de faptul că profesorul de religie a atins-o într-un mod necuviincios pe genunchi. Este felul în care un copil îşi ia revanşa asupra autorităţii. Anca nu a văzut, de fapt, ceea ce s-a întâmplat sau ceea ce nu s-a întâmplat, dar se lasă convinsă şi chiar manipulată de Mara să redea faptele povestite dirigintelui clasei. Familiile copiilor îngroaşă confuzia, iar mass-media, din dorinţa de a da evenimentului propriu-zis un grad de veridicitate, va produce tulburări şi confuzii în plus.
În continuare, de la ora 19.00, Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galaţi va pune în scenă comedia „Imblanzirea scorpiei” de William Shakespeare, în regia lui Ion Sapdaru. Piesa spune povestea lui Petrucchio, care se îndrăgosteşte iremediabil de Kate, o veritabilă pisică sălbatică, în chiar debutul întâlnirilor, dar, realizează imediat ce muncă trebuie să depună pentru a o aduce pe Kate cu picioarele pe pământ. De dragul ei, îşi suflecă mânecile pentru a săvârşi o muncă titanică de îmblânzire. Tot aşa, Kate, fire inteligentă, îl pune şi ea la încercare pe ciudatul pretendent care nu i-a întors spatele. Va fi scorpie, punându-i răbdarea la încercare, până îi va spune într-un târziu „Iubitule, vreau să mai rămân cu tine!”. Şi cum oţelul se verifică în foc, devenind apoi indestructibil, tot aşa şi dragostea lor trecută prin foc va fi veşnică şi indestructibilă.
Luni, 12 octombrie, de la ora 19.00, Teatrul „Mihai Eminescu” din Botoşani va pune în scenă piesa „Scorpia”, dupa „Imblanzirea Scorpiei” de William Shakespeare regizată chiar de directorul Teatrului „Fani Tardini” din Galaţi, Cristian Gheorghe. Este o poveste despre o relaţie de iubire nebună, de iubire dementă, de iubire la prima vedere dintre Catarina şi Petruchio, iubire care se naşte din aceea că s-au întâlnit două suflete pereche, doi oameni care empatizeaza perfect, doi oameni care sunt unul oglinda celuilalt, amândoi fiind firi puternice – ceea ce duce şi la un aşa-zis conflict provocat de faptul ca fiecare dintre cei doi vrea să afle dacă merită să meargă mai departe în cadrul acestei relaţii.
Marţi, 13 octombrie, de la ora 19.00, este rândul Teatrului Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi să încânte publicul, cu piesa „Damen Tango”, scrisă de Valentina Aslanova şi regizată de Vitalie Lupaşcu. „Damen Tango” spune povestea Madllenei, o dansatoare care a atins în trecut celebritatea şi îşi doreşte să revină pe scenă. Ea primeşte de la un fost impresar un telefon care îi dă speranţa unui nou spectacol, însă nu are un partener pentru reapariţie, motiv pentru care apelează la servitoarei ei.
Miercuri, 14 octombrie, de la ora 17.00, Teatrul „I.D.Sirbu” din Petroşani va aduce pe scenă „Gunoierul”, de Mimi Brănescu, regizat de Sebastian Lupu. Este un spectacol plin de umor în care spectatorii vor descoperi cum poate un simplu gunoier să-ţi întoarcă viaţa cu susul în jos şi câte lucruri interesante poţi afla despre o persoană pur şi simplu cotrobăind prin gunoiul său menajer. Şi dacă după o zi istovitoare de muncă, mergând să arunci gunoiul întâlneşti un individ care îţi prezintă tot soiul de poveşti despre familia ta, poveşti care se transformă treptat în realitate, realitate care se transformă în paranoia, finalul nu poate fi decât unul incitant.
În continuare, de la ora 19.00, Teatris-Studija Jorik din Letonia aduce publicului un spectacol care va beneficia de traducere în limba română şi anume „Steaua fără nume”, de Mihail Sebastian, în regia lui Ion Sapdaru.
Joi, 15 octombrie, de la ora 19.00, Teatrul „Maria Filotti” din Brăila aduce spectacolul „Acasă la tata”, scrisă de Mimi Brănescu, în regia lui Radu Nichifor.
„Acasă la tata” este o poveste în care dragostea interacţionează cu mediul social, de multe ori ostil, însă întotdeauna amuzant, încărcat de situaţii şi momente comice. Fiecare dintre cele şapte personaje are propria poveste de viaţă, pretext pentru veritabile recitaluri actoriceşti. După o ceartă de cuplu, un tânăr poet se întoarce în casa de la ţară pe care a părăsit-o pentru a deveni publicist la Bucureşti, cu câteva sute de articole în reviste pe care nu le citeşte nimeni şi apariţia într-un volum colectiv de poezii. Întoarcerea sa reprezintă un bun pretext pentru ca tensiunile cu tatăl său recăsătorit să renască şi pentru ca prietenul şi iubita din copilărie să-şi depene frustrările.
Vineri, 16 octombrie este ultima zi a Festivalului Naţional de Comedie, zi în care se vor decerna premiile, după care va urma şi ultima reprezentaţie, cea a Teatrului Metropolis din Bucureşti„Tartuffe” de J.B. de Moliere, în regia lui Victor Ioan Frunză. „Tartuffe” este poveste despre obsesie, spusă în versuri, despre o familie fericită care se destramă atunci când tatăl (Orgon) uită că are o datorie faţă de cei care îl iubesc şi se dedică în schimb cu pasiune oarbă lui Tartuffe, un bigot care pretinde că vorbeşte în numele Divinităţii. Este totodată o poveste despre instinct, despre nedreptate şi inegalitate. Conflictul din sânul familiei capătă, pe rând, accente comice, dramatice şi, în cele din urmă, tragice. O comedie frumoasă despre bine şi rău dar şi despre cât de greu e să deosebeşti binele de rău.

Altii au citit si...